Ett år!!!

Ett år utan Coca cola! Det har funnits några tillfällen som jag har velat haft Coca cola men lyckades stå emot. Känns så himla bra och jag mår så mycket bättre utan Coca cola.

Men nu har jag ett annat jobb också där jag inte ser läsken på samma sätt som innan så jag blir inte frestad på samma vis som innan. Jag tycker inte att drycken är god längre, jag tycker den är för söt och sliskig. Jag kan dricka annan läsk men Coca cola går bort helt. All form av cola går bort, Pepsi, Coca cola, Cuba cola mfl. Är så himla nöjd och stolt över mig själv.

Tobias råkade dricka cola vid ett tillfälle och det gick bra för mig. Men jag hade så mycket att göra med Lily också så jag tänkte aldrig på det.

Yay me!! Ett år utan Coca cola 🤩

Båtbuss premiär för Lily

Idag fick Lily åka båtbuss för första gången. Vi tog bilen in till Mariebergsskogen och sen gick där ifrån och till Inre hamn där ifrån vi skulle åka. De har ändrat den turen vi brukade åka med nämligen. När vi kom fram till Inre hamn så ställde vi oss i kö och förklarade för Lily att vi skulle åka båt. Hon var så duktig och lyssna på allt vi sa. Vi tittade på båtar som åkte förbi, kollade på vågorna, fåglarna som simmade förbi. När vi kom till Mariebergsskogen så tittade jag ut över viken och tänkte att i vintras så åkte jag skridskor här men nu åker jag båt. Att se Lilys glädje över att få åka båten var så underbar. Hon tyckte det var fantastiskt kul och sa att hon ville åka mer.

Väl framme så tog vi gick vi på toaletten, åt mellis, den bestod av frukt, russin och havrefras. När den var intagen så köpte vi glass och Lily fick en egen. Sen gick vi runt i lekparkerna, oj vad hon härjade. Efter många om och men så kom vi upp till djuren men de var inte lika lockande idag. Det roligaste var nog hönsen och tuppen för de sprang löst ute på gården så barnen kunde springa efter och se vart de skulle. Vi gick till Sätervallen där de har käpphästar, kasta hästsko, kubb, styltor, hoppa i hö mm. Där ville Lily ha dragkamp då det fanns. Så det var Lily och Tobias mot mig. De vann stort och Lily skrattade så mycket. Sen blev det Lily mot Tobias. Där efter blev det mer lek och sen gick vi på toaletten.

Lily ville inte åka där ifrån men det var dax äta mat och vi åkte till MAX och åt mat. Sen blev det att åka hem och väl hemma så tog vi en vila. Jag var så galet trött. Efter vila blev det en dusch, oj vilken skitig unge! 😂 Men skitiga barn är glada barn säger de.

Haft en fantastisk fin dag med många skratt.

Hjälp! Tiden går fort!

En hel månad

Nu har det gått en hel månad som jag har jobbat. Hjälp vad tiden går fort! Jag har lärt mig massor av nya saker, träffat så många härliga människor och upplevt så mycket roliga saker. Det är en sådan härlig personalgrupp och man känner sig verkligen välkommen. Om man råkar göra ett fel så blir det inga sura miner utan det blir konstruktiv feedback så man lär sig av sina misstag istället.

Ja det är jobbigt att jobba nu i denna värmen men jag trivs så himla bra och är så himla glad över den här chansen. Det är också jobbigt med delade turer men i nuläget vill jag inte klaga då jag tacksam för jobbet. Och ja man går extremt mycket, jag har mätt upp och det kan bli 2 mil vissa arbetspass. Ibland känner jag som så att jag inte är på jobbet utan är på en lång promenad där jag går hem till andra människor och hjälper dem. Jag tycker att gruppen jag är i är, glada, positiva, snäll, goa, omtänksamma, hjälpsamma.

Jag trivs verkligen bra och är så glad över att äntligen få jobba.

Äventyr i Mariebergsskogen

Hej. Idag är jag ledig från jobbet och vi passade på att göra en liten utflykt till Mariebergsskogen. Det var svalare luft på morgonen och förmiddagen och det var så skönt. Vid ett tillfälle var jag kall om mina armar. Vi började med att åka Conrad Hök tåget och Lily var så förtjust och glad. Hon satt väldigt stilla i år till skillnad mot förra året. 😂 Sen kollade vi lekparkerna lite men Lily ville inte leka så idag. Det var mer skoj att utforska djuren och allt annat runt om. Vi tog lite mellis och köpte våfflor i Spikgården. Efter det så kom solen och det extrema värmen igen. Lily ville gå barfota en stund så det fick hon.

Vi gick till Naturum och kollade in det. Lily var fascinerad av allt där inne och så hittade Tobias en kylskåpsmagnet i form av en fjäril som Lily fick köpa, hon gillar fjärilar nu. I gruset på ett ställe så var det någon som hade ritat ett hjärta med A och T. Vilket var passande för oss. 😂Sen började vi gå mot bilen. Väl hemma så la jag mig och vilade och Tobias och Lily fixade med middagen.

En härlig dag trots värmen. Resten av eftermiddagen nu blir det vila och mys. Jag ska jobba i morgon så jag behöver lite vila nu. Här kommer det lite bilder från dagen.

Play date med Bella och barnen

Igår så jobbade jag kortpass och det var skönt. Lily har haft det lite jobbigt senaste tiden då hon inte är van att mamma jobbar och sen har vi varit förkylda. Även om hon blir aktiverad så saknar hon att få vara på förskolan, hon och Tobias har semester nu. Så jag kollade med min kompis Isabelle om hon och barnen ville umgås lite. Så de kom hit och vi hade picknick.

Barnen trivdes jättebra och de lekte för fullt. Lily var så glad för att få leka och busa. Dock var det väldigt varmt så alla blev trötta fort. Vi åt lite bullar också och barnen blev så glada. Vi var på Parkleken, ett ställe vid Våxnäs Centrum som är en riktig bra lekplats. Bäst var ju cyklarna som de kunde låna. Efter några timmar så gick vi hem till oss och lekte i lekparken utanför oss. De plockade svarta vinbär och röda vinbär, dock förstod inte Lily vad hon skulle göra med dem så hon kastade dem på marken. 😂

Sen blev det dax att skiljas åt, barnen ville leka mer så vi fick övertala dem att de får leka en annan dag. När vi kom in så blev det soffhäng för mig och Lily, där efter en dusch. Jäklar vad skitig hon var! 😂 Men skitiga barn är glada barn. 😄 Sen får jag meddelande från Bella att så fort barnen hade kommit hem så hade de sagt att de ville åka tillbaka och leka mer med Lily. 🤩 Lily åt en stor kvällsmat och sen somnade rätt snabbt på kvällen. Så härligt att se henne så glad och nöjd. Tobias var ute med sitt jobb så han hade bilen.

Bjuder på lite bilder

En liten tanke

Trött men lycklig

Det är högsommar nu och värmen slår emot en med kraft. Alla andra har semester men jag jobbar. Jag är så lycklig över att få jobba och få göra något efter 6 månader som arbetssökande. Jag jobbar mer än gärna och även om jag önskar att jag fick mer tid med Lily och Tobias så är jag så enormt tacksam över den här chansen.

Efter en kväll som har varit väldigt varm och svettig så ligger jag nu i sängen är hur trött som helst. Ryggen värker och fötterna med. Men jag är lycklig över att få ha ett jobb och jag får så mycket positivt från både kollegor och brukare. Idag fick jag höra att jag har ett vackert namn, att jag har ett hedersamt arbete och utbildning. Jag fick höra att jag är mjuk på handen när jag smörjer. Så det kvittar hur trött jag än är, hur jobbigt det än kan vara så tacksamheten som man får är fantastisk härlig.

Men nu säger jag god natt. 😴

Paddla SUP

Sista juni och jag var på Skutberget och hade egentid. Det var Värmlands kajak, On Water och Friluftsfrämjandet som hade ordnat prova på med Kanot, kajak och SUP. SUP står då för Stand Up paddleboard och det var den jag provade. Det var lite svårt för mig att stå på den då min balans inte är något att räkna med men man kunde stå på knä istället och det fungerade bättre för mig.

Det var riktigt roligt och jag älskar att få prova nya saker. Som förra året så fick jag prova på att paddla kanot och då var det bonussvärfar som ordnade det åt mig via On Water. Redan 2005 så ville jag prova sånt här men hade inte rätt kontakter, ingen kunskap eller möjlighet att göra något alls. Men nu så har jag allt. Så om du vill prova, kontakta då Friluftsfrämjandet och låna hos dem. Det är verkligen kul och något som alla borde prova.